מיומנויות המאה ה-21


ללומדים במאה ה-21 נחוצות מיומנויות חדשות המאפשרות להשתלב בחברה בעידן הדיגיטאלי. 

בלמידה בעידן זה המיומנויות הישנות של ציות, משמעת, שינון ותרגול, מוחלפות במיומנויות הבאות:

חשיבה ביקורתית ופיתרון בעיות

יצירתיות וחדשנות

תקשורת ושיתופיות

אורינות מידע ומדיה

אורינות תקשוב

פיתוח לומד עצמאי ואטונומי – long life learning

מעורבות בקהילה

 

להדגמה ויזואלית של מיומנויות המאה ה 21 


לעיון וקריאה- מסמך מיומנויות המאה ה- 21, פורסם על ידי משרד החינוך



מתוך אתר רשת אורט


אורינות מידע ומדיה

תלמידים ירכשו מיומנות של שימוש מושכל במאגרי ידע דיגיטליים, ישתמשו בדואר אלקטרוני ובקבוצות דיון וידעו לארגן את המידע שאספו כתוצר ידע אישי שרכשו.

המדיה הדיגיטלית מגוונת וומורכבת מסוגים שונים: טקסט/צליל/תמונה/סרטונים וכו'. זוהי מדיה אינטראקטיבית ודינאמית המעודדת את הלומד להיות פעיל, סקרן ושותף.


חשיבה ביקורתית ופיתרון בעיות:

רצוי שהבעיות המוצגות ללומדים יהיו אותנטיות – מעולמם של הלומדים, יאפשרו לתלמידים להפעיל יכולות חשיבה מגוונות, יעודדו חשיבה ביקורתית ויאפשרו מספר דרכים לפתרון.

     חשיבה ביקורתית:

איתור ושאילת שאלות פתוחות משמעותיות

בחירת אופני חשיבה – אינדוקטיבי או דדוקטיבי – בהתאם למצב

שימוש במיומנויות חשיבה מסדר גבוה: ניתוח, הסקת מסקנות, בניית טיעונים, מיזוג, הערכה, יישום ורפלקציה

לקריאה נוספת- http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=2050

      פיתרון בעיות:

יכולת לפתור בעיות בדרכים לא שגרתיות וחדשניות

בחינת נקודות מבט שונות המובילות למספר פתרונות חלופיים ובחירת הפתרון המועדף על סמך טיעון מנומק

לקריאה נוספת ודוגמאות: http://www.gordon.ac.il/situation2/shelotmafiilot.html

 

יצירתיות וחדשנות

יצירתיות פרושה לחשוב "מחוץ לקופסה", איך להפוך את התוכן הסטנדרטי לעשיר ומרתק. איך לאפשר לתלמידים לרכוש מיומנויות שיסיעו להם להיות יזמים, יצירתיים ומקוריים.

     תקשורת

הרשת הינה מדיום אינטראקטיבי. תקשורת מקוונת מאפשרת להיות לבד מול המחשב האישי, ובאותה עת לנהל קשרים חברתיים. נהוג להתייחס לסוגי התקשורת הבאים:

תקשורת מורה-תלמידים

תקשורת בין עמיתים

תקשורת עם מומחה תוכן

    שיתופיות

קבוצות מניבות רעיונות חדשניים ויצירתיים הרבה יותר מעובדים בודדים. מקובל להתייחס לשיתופיות ברמות שונות:

הפצת ידע ושיתוף בתוצרים – Sharing   

שיתוף בתוצר – Cooperation. שיתוף פעולה על מנת לבצע משימה משותפת תוך חלוקת העבודה בין המשתתפים, כאשר כל פרט בקבוצה אחראי על חלק מהמשימה

שיתוף בתהליך ולא רק בתוצר – Collaboration. לקיחת מחויבות משותפת של המשתתפים במאמץ מתוכנן מראש על מנת לבצע את המשימה יחדיו.

   בכל המקרים המטרה ליצור ידע שיתופי, שיעצים את הידע האישי של הפרטים. האינטראקציה בין המשתתפים בלמידה השיתופית מחזקת את תחושת המחויבות שלהם לתהליך הלימודי ולתוצר.

  למידה שיתופית מאפשרת ללומדים לרכוש מיומנויות של הסכמה הדדית, שיתוף פעולה, קבלה הדדית וסובלנות. 

 להרחבה ראו-
 http://yeda.amalnet.k12.il/AmalNewsLetter/Letters/26.02.2009/21.htm

אורינות תקשוב

   על התלמיד לרכוש את כללי ההתנהגות המקובלים במרחב הוירטואלי. לדעת כיצד עליו להתנהג וכיצד לשמור על חוקי הפרטיות ועל כללי האתיקה.

   כמו כן עליו לגלות אחריות אישית, חברתית ומוסרית.


דר' אינה בלאו ודר' תמר ענבל-שמיר

 

 

Ċ
תמר שמיר,
21 במרץ 2011, 5:56
Comments